A tárnoki 12 tagú fúvószenekar az 1950-es évek végén szűnt meg. Először Czeilinger Ferenc hagyta abba, aki helyett Eskulics József vette át a nagydobot, a kisdobos pedig Lugosi László, illetve Pillár Győző lett. Eskulics József kilépése után Lugosi Lászlóé lett a kisdob, Pillár Győzőé pedig a nagydob. Utóbbi azonban csak rövid ideig zenélt, így hamarosan Lugosi László játszott mind a kettőn. Ezzel megszűnt a zenekarban a külön kis- és nagydobos. A két új dobos még tárnoki születésű volt, de a zenélést az 1960-as évek elején abbahagyó Esz trombitások, Czeilinger József és Pintér Mihály helyére már nem sikerült új tagokat találni. Ettől kezdve a zenekar létszáma lecsökkent, állandó tárnoki tagként Lepnyák János és Lizicska Pál csatlakozott hozzájuk 1952-ben és 1963-ban. Utóbbi egy addig, a zenekarban nem használt hangszeren, harmonikán játszott.
A zenekar életében jelentős fordulat 1964 őszén következett be, ekkor Mészáros János elhunyt, helyét ifj. Lugosi (Lulity) Mihály vette át. Ekkorra azonban már Eskulics Ferenc, Fenyvesi (Skultéti) Ferenc és Kesztyűs (Kapunics) István is abbahagyta a zenélést, így az egykori nagyzenekar 'kispartiként' játszott tovább. Ennek Ábel József (helikon), Lepnyák János (trombita), Lizicska Pál (harmonika), Lugosi László (kis- és nagydob) és ifj. Lugosi (Lulity) Mihály (tenorkürt) volt a tagja. Mellettük Bosnyák László (trombita) és Varga Dénes (tenorkürt), martonvásári zenészek játszottak. Ebben a felállásban körülbelül az 1970-es évek közepéig zenéltek. Ekkor Varga Dénes helyett Viczing Henrik, sóskúti szaxofonos került be, illetve Ábel József, majd nem sokkal később ifj. Lugosi (Lulity) Mihály is abbahagyta a zenélést. Ezzel három tárnoki zenész marad: Lepnyák János, Lizicska Pál és Lugosi László. A szervezési feladatokat Lepnyák János vette át. A három megmaradt tárnoki zenész a lakodalmakon az 1980-as években is tovább játszott, 1990-től pedig a Tárnokra költöző Schantz Tivadar kapcsolatai révén, Budafokon is elkezdtek játszani rendőrzenészekkel kiegészülve. A rendőrzenekarból beugrók helyére hamarosan budafokiak kerültek. Ez a zenekar a mai napig fellép a tárnoki bálokon, Orbán napon, valamint az úrnapi körmeneten. Bár tárnoki egyre kevesebb van benne, a mai napig felhangzik a fúvós muzsika, az idősek még most is azokra a keringőkre, polkákra, tangókra táncolhatnak, amelyekre ifjú éveikben mulattak az egykori nagykocsma tánctermében, a 12 tagú fúvószenekar kíséretében.
A leventezenekar
A 12 tagú zenekar mellett az 1930-as évek végétől egy fiatalokból álló fúvószenekar is működött Tárnokon. Ez volt a leventezenekar. Alapítását pontos dátumhoz nem tudjuk kötni, az 1930-as, 1940-es évek fordulóján kerülhetett rá sor. Pusztai (Petró) Ferenc, Kesztyűs (Kapunics) István és Fenyvesi (Skultéti) Ferenc voltak a zenekar létrehozásának kezdeményezői. Ők ekkor már a nagyzenekarban játszottak. A zenekar további tagjai a tárnoki Levente Egyesületből kerültek ki. Működésükről, tagjairól sajnos nem sokat tudni.
A hangszereket a Levente Egyesület saját költségén vásárolta, a vezetői feladatokkal Pusztai (Petró) Ferenc volt megbízva, de az oktatásban jelentős szerepet vállalt ifj. Lugosi (Lulity) Mihály is. A zenekar fellépéseket nem vállalt. Az egyetlen, amiről tudunk, 1942 márciusában ők zenéltek Kajászószentpéteren, amikor Pareschi olasz földművelési miniszter báró Bánffy Dániel földművelésügyi miniszter társaságában megtekintette a község állatállományát. A zenekar elsődleges feladata az volt, hogy hétfőnként zeneszóval kísérték a leventéket a pályára, ahol gyakorlatuk volt.
Pontosan nem tudni, hogy mikor, de legkésőbb a háború végén, a Levente Egyesület felszámolásával szűnt meg a zenekar.
A leventezenekar
(állnak: ifj. Somogyi József, Lulity Vince, Erdei /Eskulics/ Péter, Wéber Ferenc, Lulity Imre;
ülnek: Kesztyűs /Kapunics/ István, Viczing József, ismeretlen, Pusztai /Petró/ Ferenc, Nagy János, szabó András; első sor: Rihó István, Mülhauzer Fábián)
Az úttörőzenekar
A tárnoki úttörőzenekar életre hívása Szlanicska Károly nevéhez fűződik. Zenei tudása és a birtokában lévő fúvós és egyéb hangszerek mennyisége tette lehetővé, hogy az 1955-ben önállósodott tárnokligeti iskolában – saját kezdeményezésére – gyerekekből álló úttörőzenekart alapítson 1956-ban.
A zenekarba általában akkor léphetett be valaki, ha már felsős volt. A legtöbben általában csak addig voltak tagjai az úttörőzenekarnak, amíg be nem fejezték általános iskolai tanulmányukat. Csak néhány olyan esetről tudunk, amikor a nyolcadik osztály kijárása után is visszajárt az illető zenélni.
A betanítás hosszas folyamat volt. Először minden egyes gyermekkel időpontot egyeztetett, hogy iskola után mikorra kell jönnie órára, Szlanicska Károly házához. Itt mindenkivel külön-külön foglalkozott, átadta az előre elkészített kottákat. A kiosztott kottákból otthon kellett gyakorolni, majd hétvégén, az iskolai zsibongóban kezdődött az közös próba.
A zenekar gyorsan fejlődött, az indulást követő évben, 1957. április 4-én már fel is lépett.
Amikor a zenekar már elegendő mennyiségű darabot tudott előadni, onnantól fogva szinte az összes helyi jelentőségű ünnepségen és rendezvényen részt vettek. Az iskola keretein belül felléptek az évnyitókon és évzárókon, anyák napi ünnepségen, az iskolai színjátszó kör előadása előtt és után, de még az iskola nevének újonnan elkészített feliratának, amit az iskola falán helyeztek el, leleplezésére rendezett ünnepségen is az úttörőzenekar játszott. Rendszeresen zenéltek április 4-én, a szovjet katonák sírjánál történő koszorúzás során is. Május 1-jén reggeli ébresztőt tartottak, mely során bejárták majdnem egész Tárnokot. Sporteseményekkor is felvonultak a futballpályán, de temetéseken is játszottak gyászindulókat.
A helyi rendezvények mellett más településeken is felléptek: zenéltek a Szellőzőművekben, a Bányagyutacs gyárban, a Chinoinban, Az EMAG-ban (Első Magyar Gazdasági Gépgyár) és a Beloiannisz Híradástechnikai Gépgyárban is. Meghívásos alapon részt vettek a környező települések úttörőzenekaraival rendezett versenyeken is, mint például Pilisszentivánon, Piliscséven, Pilisvörösváron, Piliscsabán, Vecsésen, Martonvásáron, Budaörsön, Budafokon, Törökbálinton és a MOM művelődési házban is. Ilyenkor, ha a zenekar messzire utazott, az összes hozzátartozó, a szülők, rokonok, még a szomszédok is velük mentek.
Az úttörőzenekar tagjai gyakorlatilag az általános iskola felső osztályaiból kerültek ki. Minden évben a ballagó diákok kiestek a zenekarból, mert idő hiányában már nem tudtak próbákra és fellépésekre járni. A hiányzó tagok helyére egyre nehezebb volt újakat toborozni, így a zenekar létszáma lassan fogyni kezdett. 1961-1962-re már olyan kevesen voltak, hogy nem is tárnoki úttörőzenekar néven játszottak. Ezt a kiszenekart már csak a zeneszeretet tartotta össze, de 1962-1963 körül ez is feloszlott, amit Szlanicska Károly betegsége is gyorsított. Így az egykor nagy sikereket megélt tárnoki úttörőzenekar végleg megszűnt létezni.
Az úttörőzenekar 1959-ben
Kisbandák
A nagy-, 12 tagú zenekar mellett Tárnokon más zenészek is voltak, akik vagy kisbandákban játszottak, vagy házibálokon muzsikáltak. Házibálokra elsősorban egy harmonikást hívtak (Czabajszki József, Czeilinger József, Lugosi /Lulity/ József, Pátrovics Imre). A kisbandák lakodalmakon, illetve a kisebb kocsmák hétvégi táncmulatságain léptek fel.
Az úgynevezett kisbandákról keveset tudunk, történetük nehezen vázolható. Ennek oka az lehet, hogy több banda feltehetően nagyon rövid életű volt, illetve többször a tagok is változhattak, nem állandó felállásban léteztek. A kisbandák létrejöttének egyik oka az lehetett, hogy a nagyzenekarba nem fért be mindenki, másrészt pedig szükség is volt rájuk. A kisebb, szegényesebb lakodalmakon nem tudtak 12 zenészt megfizetni, így ezeken elsősorban kisbandákat alkalmaztak. Ezek többnyire öt-hat főből álltak. A nagyzenekar hangszerei közül egyedül a helikonra nem volt szükség, a tenorkürt, a dob és a szárnykürt azonban nélkülözhetetlen volt. Ehhez többnyire klarinét is társult, ez a hangszer egyedül a Pokol ötösnél nem fordult elő. Ezek mellett még előfordulhatott a pozan és a harmonika.
Naplasená
(Szegedi István kisbandája)
Az első kisbanda, amiről pontosabb ismereteink vannak, az ún. Naplasená, Szegedi (Jellák) István bandája volt. Nevük eredete nem ismert, tótul azt jelenti, hogy 'megijesztve'. Pontosan nem tudni, hogy mikortól játszottak, de Lizicska Tamás 1935-ös lakodalmán már ők szolgáltatták a zenét. Az ilyen alkalmak mellett elsősorban a kisebb kocsmák vasárnap délutáni zenés táncmulatságain muzsikáltak. A nagyzenekarban többségük nem játszott, csak Úrnapján zenéltek közösen. Egyedül Gajárszki Viktor volt állandó tagként benne. Ő annak egyik alapítója volt, de később valószínűleg már inkább a kisbandában játszott. A két szárnykürtös Szegedi (Jellák) István és a sóskúti Brosek Béla, a dobos Padányi (Poszmik) András volt. Pozanon Gajárszki Viktor, klarinéton Lizicska Flórián és Lizicska Tamás játszottak. A háború után még játszottak, de néhány éven belül megszűnt a kisbanda.
A Naplasená banda az 1930-as években
(Szegedi /Jellák/ István, Brosek Béla, Lizicska Tamás, Padányi /Poszmik/ András, Lizicska Flórián, Gajárszki Viktor)
Pokol ötös
A Pokol ötös a második világháború alatti évek rövid életű kisbandája volt. Tagjai Battai András (tenorkürt), Lugosi (Lulity) Ferenc (dob), Nagy János (szárnykürt), Szegedi (Jellák) András (szárnykürt) és Várai Rudolf (tenorkürt) voltak. Egy baráti társaságba tartoztak, illetve többen a leventezenekarban is játszottak. Hangszereik és kottáik is onnan származtak. Volt, hogy kisegítettek a nagyzenekarban, de egyikük sem volt annak tagja. Lakodalmakban és a budafoki Holl vendéglőben léptek fel. Ez Battai András nagybátyjáé, Holl Lipóté volt. Egyszer hallotta a bandát játszani és meghívta őket egy próbazenélésre. Akkora sikerük volt, hogy egy évig minden szombaton és vasárnap felléptek itt.
A banda a háború végén feloszlott, Lugosi (Lulity) Ferencet és Nagy Jánost is Malenkij robotra hurcolták. Előbbi 1948-ban, utóbbi 1947-ben tért haza. Ekkorra viszont Battai András már meghalt, így a banda többé nem állt össze. Szegedi (Jellák) András és Nagy János folytatta csak a zenélést. Az egykori leventezenekar néhány tagjával alakítottak új bandát.
A Pokol ötös Zombori András és Markó Erzsébet lakodalmán 1943. május 22-én
(Battai András, Szegedi /Jellák/ András, Lugosi /Lulity/ Ferenc, Nagy János, Várai Rudolf)
Szegedi András kisbandája
(Sport zenekar, Malá banda)
Szegedi (Jellák) István öccse, Szegedi (Jellák) András a háború után alapított bandát. Malá banda (magyarul Kis banda), illetve Sport zenekar néven ismerték őket. Működésük elsősorban az 1950-es, 1960-as évekre esik. Ez a kisbanda az egykori leventezenekar tagjaiból szerveződött. Állandó tagjai voltak: Nagy János (szárnykürt), Szegedi (Jellák) András (szárnykürt), Erdei (Eskulics) Péter (tenorkürt), Gajárszki Viktor (tenorkürt), Petró Ferenc (kisdob), ifj. Somogyi József (nagydob), Pusztai (Petró) Ferenc (klarinét). Később csatlakozott Lizicska Imre (klarinét), illetve Lepnyák János is rendszeresen fellépett velük, akik már nem a leventezenekar egykori tagjai közül kerültek ki. Lizicska Imre Szlanicska Károlynál, Lepnyák János pedig Mészáros Jánosnál tanult zenélni. Utóbbi a nagyzenekarnak volt állandó tagja, a Szegedi bandában kisegítőként játszott. Vendégzenészként az érdi Wolf bácsi, illetve a biai Wéber Ferenc játszott klarinéton. A banda működésének elején még Fenyvesi (Skultéti) Ferenc (szárnykürt) is a tagja volt, ő azonban inkább a nagyzenekarban játszott. Kisegítő zenészként Kesztyűs (Kapunics) István és ifj. Lugosi (Lulity) Mihály is többször zenélt velük, ők azonban szintén a nagyzenekar állandó tagjai voltak. Általában nyolc fővel léptek fel. Elsősorban lakodalmakon, illetve a kocsmákban játszottak.
Szegedi /Jellák/ András vezette Sport zenekar, másnéven Malá banda az 1950-es években
(Fenyvesi /Skultéti/ Ferenc, Kesztyűs /Kapunics/ István, Pusztai Ferenc, Lizicska Imre, Szegedi /Jellák/ András, Erdei /Erdei/ Péter, Nagy János, ifj. Somogyi József)
Szlanicska zenekar
Az eredetileg felvidéki eredetű Szlanicska család életében a zene generációkon át meghatározó szerepet játszott. Már Szlanicska Károly nagyapja és édesapja is karmester volt.
Szlanicska Károlyt édesapja már egészen kiskorától fogva bevonta a zenébe, a hangszerek között nőtt föl. Miután megszületett két lánya, felesége mellett őket is megtanította zenélni. Az idősebbik, Margit, később trombitán és eufóniumon, a kisebbik, Olga, kis- és nagydobon játszott. Később a kis Olgának tüdőproblémája lett a pesti levegőtől. Orvosi utasításra, vidékre kellett költözniük. Így került a család 1937 körül Tárnokra. A tárnoki évek alatt a zenekar külsős tagokkal bővült: Tóth Rezső hegedűn, Nagy János tangóharmonikán, Komlósi Albert pedig helikonon játszott. A Szlanicska lányok udvarlóinál előnynek számított, ha az illető megtanult egy hangszeren és beszállt a családi zenekarba. A zenekar fellépett az iskolai rendezvényeken, a Fekete Sas csárdában vasárnaponként, az újtelepi kocsmában, ami a mai Tüzép mellett volt és az érdi Riminyáki-strandon is nyáron, délelőttönként. Az esküvőkön általában a szűk családi zenekar játszott: Szlanicska Károly szárnykürtön, felesége, Kutak Gizella tenorkürtön, Szlanicska Margit trombitán, Szlanicska Olga dobon és Tóth Rezső hegedűn. A nagyobb rendezvényeken, mint a felvonulások, vásárok és május elseje alkalmával már a kibővített zenekar ment zenélni. Csatlakozott hozzájuk Hirdi Antal Esz trombitával, Juhász Imre trombitával és Komlósi Albert helikonnal).
Szlanicska Károly hosszas betegség után, 1971. február 19-én hunyt el Tárnokon, de a családi zenekar néhány alkalommal még ezt követően is fellépett. Hamarosan azonban abbahagyták a zenélést.
A Szlanicska zenekar 1940-ben, saját egyenruhájukban
(Szlanicska Károly, Szlanicska Károlyné Kutak Gizella, Szlanicska Olga, Szlanicska Margit, Tóth Rezső)